تماشای دره خزینه را در برنامه طبیعت گردی خود قرار دهید

اخبار و معرفی دیدنی های شهر درود لرستان

تماشای دره خزینه را در برنامه طبیعت گردی خود قرار دهید


دره خزینه دره‌ای شگفت انگیز در لرستان است و یکی از شگفتی‌های طبیعت ایران به شمار می‌رود. این دره که به گرند کانیون ایران نیز معروف است یکی از جاذبه‌های مهم گردشگری لرستان و مقصدی محبوب برای طبیعت گردی محسوب می‌شود. اگر شما هم قصد دارید این دره را از نزدیک ببینید،‌ با ما همراه باشید تا ببینیم این دره کجاست و چه دیدنی‌هایی دارد. همچنین قصد داریم بهترین زمان سفر و شرایط اقامت در آن را هم بررسی کنیم.

 

 

دره خزینه و دیدنی های آن

این دره در واقع دره‌ای عمیق است که رودخانه‌ای به شکل نعل اسب در آن جریان دارد. از میان این رودخانه، صخره‌ای مرتفع از دل زمین بیرون زده که زیبایی‌اش اعجاب انگیز است. بر پیکر صخره به راحتی می‌توان آثار میلیون‌ها سال فرسایش خاک را به صورت لایه‌های رسوبی متعدد مشاهده کرد. از همین نظر این دره را به گرند کانیون ایران نسبت می‌دهند. گرند کانیون دره‌ای مشابه در آمریکا است.



دیدنی های دره خزینه

  1. پیچ نعل اسبی:‌ پیچ نعل اسبی همان محیط دور صخره است که رودخانه سیمره هم در آن جریان دارد. سیمره یکی از شاخه‌های رودخانه کرخه بوده و با ورود به این دره صخره میان آن را در بر گرفته است. وجود این رودخانه دره اعجاب انگیز خزینه را بیش از پیش به گرند کانیون شبیه می‌کند.
  2. پل معلق: پل معلق این دره بلندترین پل معلق خاورمیانه به شمار می‌رود. این پل ۸۵ متر ارتفاع و ۱۱۲ متر طول دارد و یکی از مشهورترین جاذبه‌های این دره است. پل معلق در ابتدا به عنوان راه ارتباطی به سد کرخه برای محققان و مهندسان ساخته شد،اما بعدها مورد توجه گردشگران هم قرار گرفت و به عنوان جاذبه گردشگری مورد استفاده قرار گرفت. لازم به ذکر است که امروزه این پل تا حدودی تخریب شده و نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

     

    پل معلق دره زیبای خزینه
  3. تفریحات دره:‌ این دره شگفت انگیز جای خوبی برای پی بردن به قدرت طبیعت است. در این دره می‌توانید صخره‌ای را ببینید که آثار میلیون‌ها سال بر پیکره‌شان پیداست. لایه‌های سنگ‌های فرسوده شده در طول سالیان دراز نشان می‌دهد این صخره عمری طولانی دارد. در این دره می‌توانید به صخره نوردی و کوهنوردی بپردازید و از ارتفاعات متعدد آن لذت ببرید. علاوه بر صخره مشهوری که در مرکز دره قرار دارد، دور تا دور آن نیز صخر‌ه‌های بسیاری قد برافراشته‌‌اند. برای صعود از آن‌ها حتما تمام لوازم ایمنی و راهنمای راه بلد به همراه داشته باشید.
  4. عکاسی: عکس گرفتن از مناظر بی نظیر دره یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران است. پس شما هم در سفر به دره زیبای خزینه دوربین عکاسی را فراموش نکنید. چرا که مقاومت در برابر شگفتی این دره سخت است و هر کسی را وادار به ثبت عکس یادگاری می‌کند.

دره خزینه کجاست؟

پس از بررسی دیدنی‌ها و تفریحات، شاید برای شما هم سوال باشد که بدانید دره خزینه کجاست و چطور می‌توان به آن دسترسی داشت. همانطور که گفتیم این دره در استان لرستان قرار دارد. روستایی به نام خزینه در شهرستان پلدختر این دره اعجاب انگیز را در خود جای داده و هر ساله گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. در واقع این دره در جایی بین اندیمشک و پل دختر قرار دارد.

فاصله این دره از نزدیک‌ترین شهرهای اطراف مانند خرم آباد ۱۳۶ کیلومتر و پل‌دختر ۴۰ کیلومتر است. همچنین این دره تا اندیمشک و دره شهر به ترتیب ۷۳ و ۷۰ کیلومتر فاصله دارد.

 

مسیر دسترسی به دره

برای دسترسی به این دره از سمت تهران می‌توانید از اتوبان تهران به قم یا تهران به ساوه به سمت اراک حرکت کنید. پس از پشت سر گذاشتن بروجرد و خرم آباد وارد جاده پل‌دختر شوید. پس از طی مسیری به روستای خزینه خواهید رسید. حدود دو کیلومتر دیگر باید طی کنید و کارگاه سدسازی کرخه دو را پشت سر بگذارید تا به دره زیبای خزینه برسید.

بهترین زمان سفر به دره

استان لرستان به طور کلی در منطقه کوهستانی قرار دارد. بنابراین این منطقه آب و هوایی نسبتا سرد دارد که سفر به آن در هر فصلی مناسب نیست. از آنجایی که دره خزینه نیز خود منطقه‌ای کوهستانی است، سفر به آن در فصل‌های سرد سال مانند زمستان و پاییز چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

در حالت کلی بهترین زمان سفر به دره فصل‌های گرم‌تر سال یعنی تابستان و بهار است. البته از آنجایی که تابش آفتاب به این دره در ساعات طولانی از روز اتفاق می‌افتد، اوایل مهرماه نیز زمان مناسبی برای سفر به دره زیبای خزینه محسوب می‌شود.



جاهای دیدنی نزدیک به گرند کانیون ایران

پس از بازدید از دره خزینه می‌توانید از سایر دیدنی‌های اطراف نیز بازدید کنید و سفری لذت بخش برای خود رقم بزنید. چند مورد از مهمترین دیدنی‌های نزدیک به این دره را در ادامه آورده‌ایم.

۱. تنگ شیرز

شیرز تنگه‌ای سرسبز در روستای اولاد قبا در نزدیکی روستای خزینه است. برای رسیدن به دره شیرز باید مسیری را پیاده طی کنید. از میان این دره زیبا رودخانه‌ای جاری است که جذابیت آن را چند برابر می‌کند. اطراف رودخانه درختان و درختچه‌های انبوهی رشد کرده‌ که جلوه ویژه‌ای به رودخانه و دره بخشیده‌اند. دیواره‌های بلند سنگی رودخانه را در بر گرفته‌اند که مورد علاقه بسیاری از کوهنوردان و صخره نوردان هستند. در این تنگه غارهایی هم وجود دارد که سفرتان را لذت بخش‌تر خواهند کرد.

آدرس تنگ شیرز: ۵۵ کیلومتری کوهدشت، روستای اولاد قبا

 

۲. آبشار برنجه

آبشار برنجه یکی از آبشارهای فصلی در اطراف دره زیبای خزینه است. این آبشار ارتفاعی معادل با ۷۵۰ متر دارد و در لیست مرتفع‌ترین آبشارهای جهان قرار گرفته است. آبشار برنجه از مسیری پلکانی سرازیر می‌شود و منظره‌ای بسیار زیبا را می‌آفریند. اگر در کنار این آبشار بایستید هوای تازه و خنک آن روحتان را نوازش خواهد کرد. همچنین طبیعت اطراف آبشار شامل درختان بلند و سرسبز بوده که محیطی بسیار چشم نواز است.

آدرس آبشار برنجه: ۹۷ کیلومتری الیگودرز، روستای پیرامام

 

۳. دره نیگاه

دره نیگاه دره‌ای شگفت انگیز با زیبایی خیره کننده است. رودخانه‌ای که از دل این دره عبور می‌کند، آب و هوای بهاری به آن بخشیده و طبیعت دره را سرسبز و پر از درختان بلند و گل‌های رنگارنگ کرده است. در دره نیگاه علاوه بر لذت بردن از زیبایی‌های طبیعی، میتوانید از میوه درختان‌ وحشی نیز استفاده کنید که به وفور در آن یافت می‌شود. درختانی مانند گردو، انجیر، توت و انگور که در میان صخره‌ها رشد کرده‌اند و میوه‌های طبیعی خوشمزه‌ای به بار می‌آورند.

آدرس دره نیگاه: روستای تپه تی، شهر دورود

۴. آبشار نوژیان

آبشار نوژیان یکی از مرتفع‌ترین آبشارهایی است که می‌توانید پس از بازدید از دره خزینه از آن دیدن کنید. این آبشار از میان صخره‌های بلند بیرون آمده و در پای سنگ‌های بزرگ،‌ حوضچه‌ای ایجاد می‌کند که شنا و آبتنی در آن خاطره‌ای لذت بخش خواهد بود. ارتفاع ۹۵ متری آبشار نوژیان آن را در لیست مرتفع‌ترین آبشارهای لرستان قرار دارده است. آب این آبشار در نهایت به صورت رودخانه‌ای جاری شده و طبیعت سرسبز را زنده‌تر می‌کند.

آدرس آبشار:‌۳۸ کیلومتری جاده کمربندی خرم آباد، روستای نوژیان

 

از سایر دیدنی‌های نزدیک به این دره می‌توان به قلعه فلک افلاک،‌ پل شاپوری، دریاچه کیو و بام لرستان اشاره کرد.

اقامت در سفر به دره اعجاب انگیز و زیبای خزینه

حال که می‌دانیم این دره کجاست و چه دیدنی‌هایی در نزدیکی آن وجود دارد، بهتر است در مورد شرایط اقامت در این منطقه نیز اطلاعاتی کسب کنیم. باید گفت برای بازدید از دره اعجاب انگیز خزینه زمان زیادی نیاز نیست. اما اگر قصد دارید علاوه بر این دره، از دیدنی‌های اطراف هم بازدید کرده و مدت بیشتری در این منطقه اقامت کنید، نکاتی را باید بدانید.

مهم‌تر از همه این است که بدانید در این دره هیچ گونه هتل یا اقامتگاهی وجود ندارد. اگر قصد ماندن در این دره را دارید، بهتر است امکانات کمپ زنی به همراه داشته باشید. می‌توانید در زمین‌های هموارتر این منطقه چادر زده و شب را سحر کنید. در این صورت حتما امکانات گرمایشی و لباس اضافه هم داشته باشید. چرا که شب‌های این منطقه سردتر از روزهای آن است.

همچنین می‌توانید از خانه‌های اجاره‌ای در روستاهای اطراف نیز استفاده کنید. در برخی از این روستاها خانه‌هایی مخصوص گردشگرن وجود دارد که برای یک شب یا بیشتر با قیمتی مناسب اجاره داده می‌شوند.

اما اگر می‌خواهید شب را در هتل به صبح برسانید می‌توانید به شهرهایی مانند خرم آباد یا دزفول برگشته و از هتل‌های این شهرها استفاده کنید. فاصله خزینه تا خرم آباد با خودروی شخصی در حدود ۲ ساعت و تا دزفول در حدود یک ساعت است. اگر دزفول را انتخاب کردید حتما سری به آبشار شوی در نزدیکی این شهر بزنید، این آبشار عنوان بزرگترین آبشار خاورمیانه را دارد. در غیر ایت صورت می‌توانید از آبشار وارک خرم آباد نیز دیدن کنید.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.