معرفی دیدنی های درود، شهر آبشارها

اخبار و معرفی دیدنی های شهر درود لرستان

معرفی دیدنی های درود، شهر آبشارها

یکی از شهرهای زیبای استان لرستان شهر دورود می باشد که در حدود ۹۰ کیلومتری مرکز لرستان یعنی خرم آباد واقع شده است نام قدیم دورود بحرین بوده است.این شهر به دلیل قرار گرفتن در دامنه رشته کوه زاگرس و اشترانکوه طبیعت بسیار زیبا و رویایی دارد.جاذبه های گردشگری و طبیعت بی نظیر دورود بسیار دیدنی است

مناطق دیدنی دورود لرستان

چاه ساز و دهل

یکی از عجیب ترین مناطق دیدنی دورود لرستان که در ارتفاعات کوه پَریز قرار گرفته است، چاه ساز و دهل دورود است. همانگونه که از نام این چاه می‌توان پیش بینی کرد از درون این چاه می‌توان صدایی شبیه به ساز و دهل که از ابزار موسیقی محلی لرستان است را شنید و شاید علت نامگذاری این چاه تصورات و عقاید بومیان منطقه باشد. شاید از نظر علمی می‌توان علت صدای خارج شده را از دهانه چاه را که شباهت کمی با صدای ساز محلی دارد، وجود یک رودخانه خروشان در انتهای آن دانست .یکی دیگر از دلایل اصلی تولید صدا در این چاه، فشار هوای وارد و خارج شده در آن است به نحوی که زمانی فردی در نزدیکی دهانه این چاه قرار می‌گیرد، فشار هوا باعث می‌شود تا فرد به درون چاه کشیده شود.



تنگه لی لی

این بهشت زیبا در میان صخره‌های کوه‌های زاگرس پنهان شده است. برای درک بهتر زیبایی تنگه لی لی که از زیباترین جاهای دیدنی دورود است، تصور کنید که از میان دره ستارگان قشم رودخانه‌ای فیروزه ای رنگ عبور کند. این دره با صخره‌هایی که فرسایش آن‌ها را صیقل داده و رودخانه‌ای آرام، بهترین مقصد سفر برای فصول گرم سال است.

ماربره نام رودی است که از میان این تنگه عبور می کند و نام خودش را از مارهای آبی‌اش دارد. قایق‌سواری، شنا و شیرجه در حوضچه‌های این تنگه تفریحاتی‌اند که انتظارتان را می‌کشند. به خاطر داشته باشید که به‌هیچ‌عنوان نباید تنهایی وارد این تنگه شوید. قسمت‌هایی از تنگه نیز فنی است و عبور از آن نیاز به مهارت و تجهیزات خاص دارد.



دره اسپر از مناطق دیدنی دورود لرستان

دره اسپر زیباترین جاذبه‌های طبیعی که تا به حال دیده‌اید را یک‌جا دارد. قدم زدن در میان دشت‌های سرسبزی که شما را به ابتدای دره می‌رساند، صدای باد که در میان صخره‌ها می‌پیچد، تماشای انعکاس نور خورشید روی آب رودخانه و استراحت زیر سایه درختان تمام آن چیزی است که در این دره انتظارتان را می‌کشد. آبشار ازنادر یکی از جاهای دیدنی دورود و دره اسپر است.

آبشاری زیبا که از ارتفاعات این منطقه سرازیر شده و درنهایت به رودخانه داخل دره سرازیر می‌شود. تالاب پریز، کوه پریز چشمه وقت ساعت و چاه سازدهل نیز در این دره قرار دارند و بازدید از هرکدام به تنهایی ارزش ساعت‌ها پیاده‌روی را دارد. دشت لاله‌های واژگون رزستان نیز در اطراف دره اسپر قرار دارد. برای رسیدن به این دره باید به سمت جنوب غربی شهر دورود و پارک جنگلی و تپه شهدای گمنام حرکت کنید تا به تابلوی روستای دره اسپر برسید.

آبشار بیشه

آبشار بیشه در منطقه‎ای کوهستانیط و دامنه‎های رشته کوه زاگرس قرار دارد و یکی از زیباترین آبشارهای کشور و از مناطق دیدنی دورود لرستان می باشد . به علت همجواری این آبشار با چندین مجموعه زیبا همچون جنگل های پهناور بلوط، روستای زیبای بیشه و چشم انداز ایستگاه راه آهن بیشه و همچنین هوای خنک و با طراوت، سرسبزی و شادابی کوه های بلند و دلنشین بیشه را به یک منطقه دیدنی و جذاب برای گردشگران تبدیل کرده است.

رود سزار

این رودخانه که از به هم پیوستن دو رودخانه ماربره و رودخانه تیره تشکیل می شود، سزار نامیده می شود. رودخانه سزار که به آن آب دز هم می گویند از شاخه های رودخانه دز است. این رودخانه زیبا و پر آب حدود ۵۱۵ کیلومتر طول دارد و حوضه آبگیر آن حدود ۲۲هزار کیلومتر مربع است. این رودخانه تنوع بی نظیری از انواع ماهیان دارد که به لحاظ اکولوژی بسیار حائز اهمیت است. کفال، کف زی، کپور و گربه ماهیان از انوع ماهی های این رودخانه هستند.

 

غار منو

 

 

غارها دنیاهای اسرارآمیزی‌اند که با تاریکی، صدای خفاش‌های پرنده و سکوت درآمیخته‌اند. در زمان‌های گذشته، افراد غارها را به عنوان مکانی برای سکونت خود انتخاب می‌کردند. امروزه غارها به مکان‌هایی برای اکتشاف و گشت و گذار تبدیل شده‌اند. غار مِنو در نزدیکی روستای گورکش در جنوب شهرستان دورود قرار دارد.

دهانه غار شبیه دهانه چاه و رو به آسمان است به طوری‌که از پایین دست مشخص نیست. غار منو با وجود ۳ تالار و استلاگمیت‌هایی که غار را آراسته‌اند، یکی از مناطق دیدنی دورود لرستان به حساب می‌آید.

به غار منو می‌روید، در میانه راه اگر سکوت غار را بر هم نزنید، صدای چکیدن قطره‌های کوچک آب را به خوبی می‌توانید بشنوید. قطره‌هایی که با گذشت زمان و به مرور استلاگمیت‌های کف غار را پدید آورده‌اند. به انتهای غار می‌رسید. هیچ نمی‌شنوید جز صدای نفس‌های تند و به شماره افتاده خود در دل تاریک غار. چراغ‌های پیشانی خود را خاموش می‌کنید، هیچ نمی‌بینید و سکوت غار مِنو شما را به فکر فرو می‌برد.

 

چشمه وقت و ساعت

چشمه وقت و ساعت در دل رشته کوه پریز کوه قرار گرفته است و به صورت ساعتی نمایان می شود ،این قطع و وصلی چشمه کاملا طبیعی و انسان در آن نقشی ندارد و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری دورود محسوب می شود.

فاصله هر قطع و وصلی ۴۵ تا یک ساعت می باشد.غار “دره نگار” یکی از زیباترین دره ها در نزیدکی این چشمه در دل رشته کوه های زاگرس جای گرفته است.

 

تالاب ازگن

در نزدیکی کوه قارون، تالابی زیبا قرار دارد که این روزها به یکی از مناطق دیدنی دورود لرستان تبدیل شده است. تماشای انعکاس قله قارون در آب تالاب ازگن، لذت بردن از سایه درختان و سوت طبیعت همان چیزی است که سفر شما را خاطره انگیز می‌کند. عطر خوش گل‌های نرگس، زنبق، میخک وحشی و نعناع و پونه در فضا و صدای آواز پرندگان، استرس زندگی شهری را از ذهن تان بیرون می‌کند. اما این زیبایی پایدار نیست زیرا تالاب از اوایل فروردین تا اوایل خرداد آب دارد.

از آنجایی که این تالاب حیات خود را ذوب شدن برف‌های کوه قارون و رودخانه‌هایش دارد، به آن تالاب قارون نیز می‌گویند. برای بازدید از این تالاب باید خودتان را به روستای گورکش و جاده پیر عبدالله برسانید. از ایستگاه چم چید راه آهن دورود تا تالاب نیز ۲۰ تنها دقیقه پیاده‌روی است.

 

دریاچه گهر دورود

دریاچه گهر دورود یکی از زیباترین دریاچه ها در ایران است که آب آن به رنگ فیروزه ای می باشد. این دریاچه بین رشته کوه های اشترانکوه قرار گرفته که به زیبایی آن می افزاید. دریاچه گهر دورود چند سالی است که به صورت حفاظت شده قرار گرفته است و یک طبیعت زیبا اعم از دریاچه ، کوه ، چشمه های طبیعی و حیوانات بومی این منطقه می باشد.دریاچه گهر دورود بسیار در ایران معروف است و هرساله گردشگران زیاد داخلی و خارجی خود را به این دریاچه زیبا واقع در دورود می رسانند.

 

پارک دانشجو

پارک دانشجو دورود از پارک های بسیار زیبا واقع در دورود است ، از مراکز تفریحی و طبیعی در استان لرستان و دورود است که در مرکز این شهر در وسعتی بزرگ واقع شده است ، این طور که به نظر می رسد مکانی خوب برای اسکان چادر های گردشگری می باشد ، زیرا همه شهر در کمترین زمان در دسترس شما می باشد و می توانید از جاهای دیدنی آن بازدید کنید.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.