تنگه لی لی درود یکی از زیباترین مقاصد تفریحات آبی

اخبار و معرفی دیدنی های شهر درود لرستان

تنگه لی لی درود یکی از زیباترین مقاصد تفریحات آبی


معرفی  تنگه لی لی
تنگه ای زیبا و دیدنی که مکانی بسیار مناسب برای آب تنی و آب بازی است. با ما همراه شوید تا به شما بگوییم تنگه لی لی کجاست و چه زیبایی های بی نظیری در اطرافش وجود دارد، از درختان سبز و آب خنک رود ماربره که در مسیر تنگه لی لی دورود جاریست تا حوضچه های کوچک و بزرگ تنگه که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

استان لرستان از کشور ایران استانی دارای چشمه سارها، آبشار های پرآب، دریاچه های کوچک و بزرگ، تنگه ها، دره ها و طبیعت بکر و کوهستانی است و می تواند یک مقصد گردشگری مهم برای طبیعت دوستان و طبیعت گردان باشد.

شهر دورود یکی از زیباترین شهرهای این استان است که بیشتر با دریاچه ی زیبای گهر شناخته می شود. تنگه لی لی دورود از دیگر جاذبه های این شهر است که در 20 کیلومتری آن، بین دو روستای سیره سفلی (لاسوره) و روستای چَمِنار قرار دارد.

 

آدرس دقیق این تنگه، کشور ایران، استان لرستان، شهرستان دورود، بین روستاهای سیره و چمنار است. این تنگه زیبا وجود خود را مدیون فرسایش سنگ های بخشی از رشته کوه های زاگرس است.

در واقع رود ماربره در استان لرستان از میان رشته کوه های زاگرس عبور کرده و سنگ های آن را صیقل داده و فضای بکر و زیبایی را به وجود آورده است، فضایی که به دره ستارگان قشم بسیار شبیه است.

طبق گفته هایی که وجود دارد نامی که بر رود عبوری از این تنگه گذاشته شده به دلیل وجود مارهایی است که در آن زندگی می کنند پس احتمال مشاهده ی مارهای آبی در تنگه ی لی لی وجود دارد.

 

در میانه های تنگه حوضچه های بزرگ و کوچکی به چشم می خورد که محل زندگی و رفت و آمد مارهای زیبا و کوچک آبی است. عمق آب در برخی از قسمت های تنگه به 2 متر می رسد پس اگر شنا بلد نیستید یا اصلا نمی خواهید خیس شوید بیرون از تنگه و در کنار آن بنشینید و مناظر زیبای اطراف و درون تنگه را تماشا کنید.

اگر هم می خواهید وارد آب شوید و مسیری از تنگه را پیش بروید و تمام زیبایی های آن را جست و جو کنید دو راه پیش روی دارید؛ یا می توانید شنا کنید و یا با قایق وارد دنیای شگفت انگیز این تنگه زیبا شوید.

 

تنگه لی لی دورود منطقه ای بسیار زیبا و منحصر به فرد است که آب فراوانی دارد. پر آب بودن تنگه آن را به مکانی مناسب برای آب تنی، آب بازی و حتی شیرجه زدن تبدیل کرده است.

طبیعت و صخره های صاف و صیقلی آن مناظر رویایی و هیجان انگیزی را برای گردشگران به ارمغان می آورد. از جمله دیدنی های اطراف تنگه لی لی نیز می توان به دریاچه ی زیبای گهر در 19 کیلومتری از تنگه و کوه قارون در 30 کیلومتری از آن اشاره کرد.

علت نامگذاری تنگه لی لی

علت نام گذاری این تنگه به درختان گیلاسی برمی گردد که میوه شان کوچک تر از گیلاس های عادی و تقریبا به اندازه ی آلبالو است. افراد محلی به این نوع گیلاس لی لی می گویند. به دلیل وجود این درختان خاص در منطقه ی تنگه لی لی، محلی ها این تنگه را نیز با نام لی لی می شناسند.
برخی از افراد تنگه لی لی را تنگه سورپیلو نیز می نامند اما طبق پرس و جوهایی که در این زمینه انجام شده این نتیجه حاصل گشته که سورپیلو یک تنگه نیست بلکه یک پل در 5 کیلومتری تنگه لی لی است که معمولا نام آن با نام تنگه لی لی یکی در نظر گرفته می شود در حالی که اصلا یکی نیستند.

تفریحات در تنگه لی لی

قطعا چنین تنگه زیبایی تفریحات هیجان انگیزی را برای گردشگران و طبیعت گردان رقم می زند. تفریحاتی که لذت انجام آنها می تواند تا مدت ها در ذهن بماند و انسان را برای ادامه ی زندگی روزمره آماده و آماده تر کند. در ادامه به مهم ترین این تفریحات اشاره می شود.

1. شنا و شیرجه

لی لی تنگه پرآبی است لذا مکان بسیار مناسبی برای شناگرانی است که علاقه ی زیادی به شیرجه زدن در اب از ارتفاع دارند. ابتدای ورودی تنگه تا حدی باز است اما همان طور که به سمت جلو پیش می روید فضای تنگه بسته می شود و صخره های صاف و صیقلی خود را نشان می دهد.

در میانه ی راه حوضچه های کوچک و بزرگی وجود دارد که بسیار دیدنی و جالب هستند و یکی از آنها از بقیه زیباتر و معروف تر است و به همان نام لی لی شناخته می شود. میانه های تنگه بیشترین عمق را دارد و برای شیرجه زدن و شنا کردن از سایر قسمت ها مناسب تر است؛ اما حتما قبل از شیرجه زدن محل را بررسی کنید که مبادا از عمق مناسبی برخوردار نباشد.

  جاذبه های گردشگری جزیره کولایت تایلند

2. قایق سواری

فضای تنگه لی لی تقریبا تنگ و باریک است اما این تنگی در حدی نیست که نتوانید قایق به آب بیندازید. در واقع قایق سواری در یک مکان صخره ای با آبی خروشان که در میانه های راه حوضچه های آب، سنگ های بزرگ و درخت های بلندی دارد می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

در حال حاضر یک قایق پدالی در تنگه موجود است که می توان با پرداخت مبلغی در حد 5000 هزار تومان بر آن سوار شد اما پیشنهاد می شود خود یک قایق بادی به همراه داشته باشید تا از قایق سواری بر رود ماربره لذت بیشتری ببرید.

3. تصویربرداری

مناظری که تنگه لی لی در مقابل چشمانتان به نمایش می گذارد به قدری جالب و زیبا و دیدنی است که حتما باید از آن تصاویر یادگاری در قالب عکس و فیلم تهیه کنید تا در آینده با مشاهده ی آن ها در همان حال و هوای خوب قرار بگیرید.

لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگه لی لی

از جمله وسایل و لوازمی که پیشنهاد می شود در سفر به تنگه لی لی با خود به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز دچار مشکل نشوید کفش کوهنوردی، کلاه آفتابگیر، کرم ضد آفتاب، دمپایی یا صندل، آب آشامیدنی، کیسه ی زباله و گوپرو است. پیشنهاد می شود با توجه به مدت زمانی که قصد ماندن در تنگه را دارید خوراکی هم به همراه داشته باشید.

اگر فکر می کنید به آب بازی علاقه دارید بهتر است لباس های نخی و خنک بپوشید چون خیلی سریع خشک می شود و شما را کمتر اذیت می کند.

در سفر به تنگه لی لی صندل های مناسب رودخانه نوردی بپوشید. این صندل ها کفی های استانداردی دارند و علاوه بر اینکه آب را از خود عبور می دهند از سر خوردن شما بر صخره ها جلوگیری می کنند.

نکته

 

تنگه لی لی در کمال زیبایی ممکن است اندکی خطرناک باشد، مخصوصا در فصل بهار که سطح آب آن بالا می آید در نتیجه بهتر است قبل از رفتن به این منطقه تا حدی با اصول کوهنوردی آشنا شوید و پیشنهاد می شود یک راهنمای حرفه ای به همراه داشته باشید یا با تورهای گروهی برای بازدید از تنگه همراه شوید.

  معرفی دره و غار ویزنهار در استان لرستان

اگر چنانچه علاقه ای به یادگیری اصول کوهنوردی ندارید یا نمی خواهید با راهنما همراه شوید بهتر است در بخش خروجی تنگه بمانید و از همان جا از تماشای مناظر بی نظیر تنگه لذت ببرید و خود را به خطر نیندازید.

بهترین فصل سفر به تنگه لی لی

 

بهار فصلی است که در آن طبیعت از خواب بیدار می شود، برف های زمستانی آب می شوند و رودها جاری می گردند پس طبیعی است که بیشتر رودها در این فصل پر آب باشند.

تنگه لی لی که در مسیر رود ماربره قرار دارد بخش عظیمی از زیبایی و جذابیت خود را از این رود دریافت می کند. رود ماربره نیز مانند هر رود دیگری در بهار از آب بیشتری برخوردار است، در نتیجه در این فصل برای حرفه ای ها مکانی بسیار مناسب، هیجان انگیز و لذت بخش است اما برای غیر حرفه ای ها ممکن است کمی خطرناک باشد.
حال اگر به قصد آب تنی به تنگه لی لی می روید بهتر است در فصل گرم تابستان به سمت این منطقه از ایران بار سفر ببندید، چون در تابستان هوا بسیار گرم و آب تنی در آب خنک تنگه به شدت می چسبد.گرمای تابستان در این منطقه حتی تا اوایل پاییز هم ادامه دارد اما سفر به تنگه لی لی در زمستان اصلا توصیه نمی شود.

راه دسترسی به تنگه لی لی

برای رسیدن به تنگه لی لی بایستی از شهر دورود وارد جاده ی قدیم ازنا – درود شوید. جاده را تا یک دوراهی ادامه دهید. بعد از رسیدن به دو راهی به سمت راست بپیچید. این مسیر شما را به روستای چمنار می رساند. بعد از رسیدن به روستای چمنار باید حدود 45 دقیقه به سمت جنوب پیاده روی کنید تا به تنگه لی لی برسید.

این تنگه مکان بسیار مناسبی برای کوهنوردان، طبیعت گردان، صخره نوردان و گروه های دوستانه همراه با تجهیزات و راهنماست اما به دلیل خطراتی که ممکن است با وجود موقعیت و شکل قرارگیری تنگه پیش روی باشد برای سالمندان و کودکان چندان توصیه نمی شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.